måndag 9 december 2013

Podcastfavoriter

Jag är en inbiten podcastlyssnare, podcaster är helt enkelt så bra sällskap när man stickar, går på promenader, cyklar, städar, you name it!
Nu tänkte jag dela med mig av mina favoriter!

  • Den blå hästen - En podcast om Europas historia, låter kanske tråkigt men den är så bra! Det är Malin Åkersten Triumf som intervjuar sin pappa Ulf Åkersten om ämnet. Podcasten började med ett avsnitt om Europas födelse sedan betar de av ett avsnitt per program. Den här Ulf vet ALLT precis ALLT som är värt att veta och det är så imponerande att höra honom prata på och med full kunskap om årtal, kungar, gränsdragningar och krig. De börjar också alltid allra längst bakifrån när de pratar om ett nytt land, kring några hundra år före Kristus fram tills idag. Fantastiskt bra helt enkelt
  • Palmemordspodden - En podcast som sänds av Johannes Finnlaugsson med olika gäster varje vecka. Halv seriöst halvt oseriöst och humoristiskt. Varje gäst får välja vilket spår den vill prata om det kan vara allt ifrån Kurdspåret med Soran Ismail som gäst till Japanska Röda Armén spåret med Simon Gärdenfors. Så vill du veta mer om Palmemordet och samtidigt få dig ett gäng skratt är det här podcasten för dig!
  • P3 Dokumentär - Den här podcasten som egentligen sänds som radioprogram och går att lyssna på SR Play så väl som i Podcaster för iPhone är en av min All time favourites. Den har jag lyssnat på sedan långt innan podcast blev en grej via SR Play appen. Ämnen som sträcker sig ifrån Amaltheadådet till Lasermannen till Mordet på Pela. Skickliga journalister som leverar dokumentärer med finess. Varje dokumentär känns så väldigt genomarbetat och det är så lärorikt att lyssna på. Det är ett av de stora fördelarna med alla tre av de här listade podcasterna - att man lär sig något. Det är alltid ett stort plus för mig att bli underhållen och få lära sig något nytt samtidigt.

Det var mina tre favoriter för tillfället.
Men jag är ständigt på jakt efter nya podcaster, tipsa mig gärna om dina favoriter!

 

7 kommentarer:

  1. Måste passa på att gratulera på namnsdagen! Grattis grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ..och det samma i efterskott till dig. Du kom väl ihåg att lägga lutfisken i blöt ;)

      Radera
  2. Jag har nyss upptäckt just Palmemordspodden, och den har snabbt blivit en favorit hos mig. Lyssnar på den när jag promenerar med hundarna ute i snön, framför allt. Kan dock se lite lätt störd ut när jag plötsligt brister ut i skratt av något som sägs. ;)
    Ska ta och provlyssna på Den Blå Hästen också. Har inte hört något av den förut, men det lät spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska prova Blå Hästen, den funkar bra att slölyssna på om man inte orkar ha fullt fokus hela tiden. Alltid slinker nått av vikt in!

      Radera
  3. Jag älskar verkligen Palmemordspodden!

    SvaraRadera
  4. Tack! P3s har jag lyssnat på i ett par år men vill oxå lägga till Skeptikerpodden som tar upp olika fenomen som de är skeptiska mot. Man behöver inte gilla allt men diskussionerna är sakliga o de är proffesionella. Men börja från början! Det är lite sega program i slutet, kan JAG tycka. Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg