söndag 20 april 2014

Mimosa Mimicry

Nu är den färdig, min Mimosa Mimicry av Mia Rinde!

Det har inte varit något litet lätt projekt med tanke på att jag har färgat ullen, spunnit garnet (med ganska mycket möda och besvär) och sedan stickat sjalen.
Inte lätt som sagt, men ändå så otroligt tillfredsställande!


 Det här mönstret är så fantastiskt bra gjort! 
Det verkar som att Mia Rinde har en speciell stil när det gäller att skriva mönster som jag väl känner igen i ett annat mönster jag stickar av henne nu.
Sjalen stickas uppifrån och ner och man stickar hela tiden efter fyra olika charts.
Låter kanske jättejobbigt, men det är bara väldigt smart. Det gör att det är minimalt med text i mönstret och texten är ofta det som gör att man kan förvilla sig.
Man stickar höger kantchart, sen kroppschartet, mittenchartet, kroppschartet, och vänster kantchart. Kant- och mittencharten är i stort sett samma genom hela sjalen och man använder tre olika kroppschart.
Men det bästa är att man genom att bara upprepa kroppscharten så kan man göra sjalen hur stor man vill. Man kan sticka det första chartet jättemånga gånger, och sedan de två efterkommande bara en gång var, eller tvärtom. Jag gillar verkligen vilka möjligheter Mia Rinde ger stickaren genom att konstruera mönstret på det viset!

Jag stickade första och andra kroppschartet två gånger och tredje kroppschartet, som också är kantchartet, nästan en hel gång.
Varför nästan en hel gång? - Jo, för att garnet helt enkelt inte räckte. 
Med handspunnet är det ju så att är det slut, så är det slut.
Jag tappade nog 2-3 av de räta mönstervarven genom att maska av tidigare, men det gjorde inte så mycket. Avslutet hamnade ändå på en bra del av chartet så att sjalen fick en antydan till uddformadkant vid blockningen.


Jag är väldigt nöjd med hur färgövergångarna blev, särskilt den mellan det petrolfärgade och det lila där övergången blev väldigt mjuk. Mellan det rosa och gröna blev det en så stor del av garnet som blev en tråd rosa och en tråd petrol att det blev som ett eget parti, en egen rand. Men den började och slutade precis där en del av chartet började och slutade.



..och vad är väl en fotosession utan några bilder med en katt!?
Det här är lilla Tyr, som nu mera är ganska så stora Tyr och som inte alls tycker om att vara ute, men som gör sig så bra på bild!

Jag tycker absolut att ni borde spana in Mia Rindes mönster, de verkligen fantastiskt fina, och otroligt välskrivna och hon har en egen stil.
Nu stickar jag på en Primula Florindae i garn ifrån Easy Knits och det är sannerligen en riktig njutstickning!

 


7 kommentarer:

  1. En helt fantastisk sjal! Älskar färgerna. Hade jag hittat garnet till salu hade jag fallit direkt och köpt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! :) Jag kanske borde färga upp lite då ;)

      Radera
  2. Ursnygg sjal!! Vilka färger dessutom! Verkligen lyckad !!!!Kristina

    SvaraRadera
  3. Superfin sjal! Du har verkligen gjort ett bra jobb med garnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja, synd bara att jag inte känner att det blev mina färger, men den kommer att göra någon annan väldigt glad! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg