måndag 6 oktober 2014

Primula Florindae

På SIV i våras köpte jag en alldeles magiskt fin och mjuk härva Mesmeric ifrån Easy Knits.
Jag visste direkt vad det skulle bli av den, ett sjalmönster jag redan köpt men inte hittat det perfekta garnet för.
Sjalen heter Primula Florindae och är designad av Mia Rinde, som nog har blivit en ny favoritdesigner.

 Precis som den Mimosa Mimicry så kan Primula Florindae göras så stor som man önskar.
Man stickar bara huvudchartet tills man är nöjd, då går man över till kantchartet och sen är man klar.
Det gick åt prick en härva garn till mig, jag hade några få meter kvar MEN då räckte inte garnet till hela kantchartet, även det precis som när jag stickade Mimosa Mimicry.
Men det gör liksom ingenting, klart att det hade varit fint att ha hela kantchartet men nu fick jag verkligen maximal nytta av garnet och fin blev den i alla fall!

Det är ett ganska komplicerat spetsmönster i fokus på sjalen så det är verkligen ingen sjal man stickar på stickcafé (fast det har jag nog gjort och varit ganska osocial någon gång..). Charten kan se överväldigande ut till en början eftersom det är ganska många "icke maskor" med här och där och spetsen löper över många maskor. Men med tungan rätt i mun och med en del stickmarkörer så gick det ändå bra.
Mia Rindes mönster är väldigt pedagogiska och lätta att följa, en stor anledning till varför jag gillar dem och henne så mycket!


 Även om jag utnyttjade garnet till max så är sjalen ganska liten men ändå lagom. Den är inte så djup med väldigt bred så den går ändå att vira runt halsen eller lägga om axlarna.
Det är en "finsjal", en sjal man har när man vill känna sig lite lyxig. 
Garnet är helt underbart mjukt och verkar klara användning bra.
Det har helt enkelt varit en njutstickning från början till slut, en stickning jag bara tagit fram när jag verkligen har haft tiden att njuta av varenda maska, underbart!



2 kommentarer:

  1. Den är ju alldeles fantastiskt vacker! Den ser både superkomplicerad ut, är snygg och har en fantastisk färg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg