måndag 2 mars 2015

Handspunnet sockgarn

Andra garnet ut på min nya spinnrock blev nog det finaste sockgarnet jag någonsin spunnit!


Färgat på min egen sockblandning bestående av 50% Polwarth, 25% grå baby alpacka och 25% nylon för hållbarhetens skull. En riktigt mjuk sockull som jag hoppas ska hålla bra när det väl blivit ett par färdiga sockar.
Jag spann garnet riktigt tunt och ganska hårt, då blir det ett slitstarkt garn. Men det är ibland en svår avvägning just när man spinner tunt - för hårt och tråden går av och för löst och tråden går av ändå. Man måste hitta det gyllene medelläget!

Sen navayo-plyade jag hela härligheten. Jag har inte räknat hur många meter det blev men jag tror att det ska räcka till ett par strumpor med lagom långa skaft och jag tror att stickor 2.5 mm ska bli lagom.
Oftast har mina sockgarner passat bättre för stickor 3 mm men det här blev så tunt och fint. Kanske jag till och med ska sticka efter något spetsmönster. Detta garn står i alla fall helt klart näst på tur på strumpstickorna!


3 kommentarer:

  1. Ett superhärligt garn! Det vore roligt att få se hur fibrerna du spann ifrån såg ut. Det är så fascinerande att se hur färgerna i ett kardflor förändras när de blir spunna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har nog ingen bild på det men det var färgat med ganska korta färgrepetitioner, kanske 10 cm sen färgbyte. I gult, rött, orange och lite rosa.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg