onsdag 19 augusti 2015

Samlaren

Jag har alltid varit en samlare.
Kanske inte så mycket av saker utan mer av sånt som man kan äta. Samla och spara så att man har sen när piskande höstregn får en att längta efter solvarma jordgubbar med glass.

Trots den kalla våren och sommaren så har det ändå varit ett kalasbra bär-år och jag har varit ute i skogen titt som tätt och fyllt burkar med bär jag plockat för hand (bärblockare är för folk som gillar att rensa bär i timmar, jag föredrar att plocka i timmar och rensa på 3 minuter). 
Så nu börjar frysen blir rackarns full med bär - det perfekta lagret för att garantera en höst och kanske en vinter med smarriga smoothies och kanske en och annan blåbärsmuffin.

Idag gick jag ut igen, fast idag gick jag mest ut för att vara ute och ganska planlöst vandra runt i skogen. Jag har märkt att jag mycket hellre vandrar planlöst och inte på stigarna när jag har flyttat till nya ställen. Hemma i Skåne går jag alltid på de stigar som jag alltid har gått på men när jag bott på nya platser så har jag sett en större tjusning med att inte gå där någon annan nyss har gått.
Självklart tog jag med några burkar och en pappåse ifall jag skulle ramla över några bär eller svampar.

 Först dök jag på ett stort bestånd vildhallon och ganska rask fyllde jag en av mina burkar. 
Vildhallonen är verkligen stora i år!
Dessa fick åka in i frysen eftersom jag inte hade tillräckligt med burkar för att koka sylt men det får nog bli sylt när jag har fler burkar för det finns ingen sylt som får så intensiv smak som den av vildhallon!

En solig häll med lingonris blev nästa nedslag. Jag har redan plockat lite lingon i år men de har åkt i frysen. Dessa fick bli en lingon och blåbärssylt som kommer att avnjutas med gröt i vinter!

Jag hittade faktiskt två svampar också, en taggsvamp och en kantarell, ojojoj vilken svampmacka det blev!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg