lördag 31 oktober 2015

Oak Crest

Under det året jag prenumererade på tidningen PomPom fanns det inte direkt något jag ville sticka i den. Det är en superfin tidning och fina mönster, men inte något som fallit mig i smaken bara...tills min prenumeration tog slut och Höstnumret 2015 - The Wool Issue - släpptes. I den ville jag sticka cirka allting.

Jag har börjat med mössan Oak Crest av Maise Howarth!

Oak Crest har ett flätmönster på en botten av aviga maskor. Det är ganska många och lite kluriga flätor eftersom räta görs om till aviga och tvärtom och det är sällan det är 1+1 eller 2+2 maskor utan ofta 2+1 osv. Men efter ett tag lärde man sig att se på stickningen vilken fläta det troligtvis skulle vara.
Jag stickade min i Mohair Tweed från Magasin Duett. Det skulle gå åt två nystan men det gick mindre än ett nystan till min mössa som jag stickade i mellan-storleken så av det andra nystanet har jag stickat en likadan mössa till en kompis när hon fyllde år.

Mössan har egentligen en lite knut upptill, därav att det går lite mer garn till originalversionen än till min mössa. Jag tyckte att den blev finare såhär, knuten såg lite för klumpig ut till en så delikat mössa.
En rolig och snabb stickning trots de många flätorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg