onsdag 27 januari 2016

Riddari

D's Riddari blev klar för ganska exakt en veckan sedan och jag har redan en halvklar Riddari till mig själv på stickorna. Vilken beroende framkallande stickning!

Den är stickad enligt mönstret, nerifrån och upp, men jag har lagt till några centimeter på längden på både ärmar och kropp för att få den lagom lång.
Jag har också gått upp i stickstorlek för att få det att passa mitt garnval och sticksätt. Resåren är stickad på 4,5mm, slätstickningen på 5mm och flerfärgsstickningen i oket på 6mm. Flerfärgsstickningen vid ärmarna och i nederkanten av kroppen är stickad på 5mm.

 Det här är en storlek Small men för att få oket tillräckligt långt så har jag även lagt till samtliga varv som enligt diagrammet för oket inte ska vara med i storlek Small. På de varven - som är enfärgade i de flesta fall - har jag också gjort förkortade varv på ryggpartiet för att höja upp nacken lite.

D är toknöjd, jag är toknöjd och extra toknöjd med att jag valde tweed, det blev en islandströja med en twist!
Totalt gick det åt 2791 meter, varje färg är stickad med 1 tråd Donegal och 1 tråd Supersoft, båda från Magasin Duett.
Såhär mycket exakt gick det åt:
Supersoft Indigo: 319 m
Supersoft Silver Grey: 61 m
Supersoft Denim: 68 m
Supersoft Graphite: 840 m
Donegal Midnattsblå: 422 m 
Donegal Silvergrå: 53 m
Donegal Ljus Himmelsblå: 78 m
Donegal Mörkgrå: 950 m


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg