tisdag 27 juni 2017

Ett blommande grönsaksland

För binas, pollineringen och färggladhetens skull tycker jag verkligen att blommor hör hemma i grönsakslandet. 

 
Förra året sådde jag ringblommor, de har glatt frösått sig över lotten så i år har jag redan rikligt blommande ringblommor. Ringblommorna går även att använda i tex örtsalt eller ätlig dekoration i en sallad.

Örter som timjan ger också riklig blomster och uppskattas av bin. De finns i olika färger och kan verkligen bidra till färgprakt.

Vi har en ruta med jordärtsskocka, den är en solrossläkting och blommar i gult på sensommaren. Den land också vara en ide att inte låta alla gå i blom då det tar energi från knölbildningen.

Förra årets lottgranne hade odlat borstnejlika som nu blommar fint. Lotten står utan ägare i år så några blommor och vita smultron fick följa med mig hem. Det unnade jag mig efter att ha rensat ogräs även på den lotten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg