tisdag 11 juli 2017

Veckans bok på Storytel

Jag gillar själv att få bra boktips och eftersom jag lyssnar mig igenom minst en bok i veckan så tänkte jag börja att själv tipsa er om de böcker jag läser. Det blir mina högst personliga åsikter om böckerna jag läser och jag hoppas att det ska kunna ge lite inspiration till läsning eller lyssning i sommar!


Just nu lyssnar jag på Häxan, Camilla Läckbergs senaste bok om morden i Fjällbacka. Katarina Ewerlöf är uppläsare och hon är en av mina favoriter, hon har en perfekt deckaruppläsar-röst. Rösten är så viktig när en lyssnar på ljudböcker och jag har ibland slutat lyssna på böcker för att rösten inte har stämt med känslan i boken eller har varit för jobbig att lyssna på.

Häxan är alltså tioende delen i Fjällbacka-serien. Jag har lyssnat/läst på någon av de tidigare böckerna men inte samtliga och när jag lyssnar på denna boken känner jag att jag nog behöver göra det. Det är så många karaktärer som återkommer i böckerna som en får följa genom serien och jag känner att jag saknar en del av deras bakgrundshistoria även om Läckberg lägger in hintar av vad som har hänt dem innan för att en ny läsare ändå ska hänga med och en gammal läsare ska få minnesbild. 
Häxan inleds med att en fyraårig flicka försvinner för att sedan hittas mördad, 30 år tidigare har en annan flicka försvunnit från samma gård och även hon hittats mördad, historien upprepar sig. Två tonåringar anklagades för det första mordet men de hävdade sin oskuld efter att först ha erkänt mordet. 

Jag börjar närma mig slutet och jag kan inte sluta lyssna, jag känner mig ganska osocial när jag kommer hem ifrån jobbet och inte vill ta ut hörlurarna och umgås med min sambo utan istället sätta mig i ett hörn och fortsätta lyssna på boken. Jag hoppas kunna lyssna färdigt snart och sen ska jag nog börja om från början på Fjällbackaserien!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg